Sunday, July 31, 2011

Bilangan kaum lelaki telah mengatasi bilangan kaum perempuan di Malaysia..

Pada hari ini bilangan rakyat lelaki telah mengatasi bilangan rakyat perempuan di Malaysia dengan nisbah 106:100..  Daripada 28.3 juta rakyat Malaysia, 14.56 juta adalah rakyat lelaki manakala 13.77 juta merupakan rakyat perempuan..

Kalau nak tahu lebih lanjut tentang statistik bilangan rakyat Malaysia, anda boleh lihat pada carta Pai di bawah:

Sumber : Berita Harian

Carta Pai di atas merupakan data yang saya perolehi di akhbar berita harian.. Data ini diperolehi hasil bancian Taburan Penduduk di Malaysia pada tahun 2010..

Laporan ini telah dibentangkan oleh Menteri di jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Mohamed Nor Yaacop di Putrajaya semalam.. Pada sidang media Pemakluman Laporan Taburan Penduduk dan Ciri-Ciri Asas Demografi Banci 2010..

Statistik tersebut menunjukkan bilangan kaum lelaki di Malaysia semakin meningkat berbanding 10 tahun dahulu.. Pada ketika itu bilangan kaum perempuan di Malaysia adalah 3 kali ganda berbanding kaum lelaki..

Pada ketika itu saya masih di alam pengajian lagi.. Teringat kata-kata seorang guru pada ketika itu yang mengatakan bilangan lelaki di Malaysia semakin pupus.. dan kepupusan kaum lelaki pula dikaitkan dengan kisah dunia akhir zaman..

Antara salah satu tanda hari kiamat semakin hampir adalah Bilangan kaum perempuan lebih ramai dari kaum lelaki.. Ini bukan saya yang kata.. tetapi maklumat yang saya terima pada ketika itu.. Pada kira-kira 10 tahun yang lepas..

Pada ketika itu, kaum lelaki kononnya boleh jual mahal.. perasan jadi lelaki melayu terakhir.. Ada yang berangan nak kahwin lebih dari satu dengan alasan supaya semua kaum perempuan tidak terkecuali untuk menikmati alam rumah tangga.. kalau tak nanti akan ramai kaum perempuan yang tidak dapat berkahwin...

Besar sungguh angan-angan tersebut.. Ingat senang ke nak kahwin lebih daripada satu ni..  Ingat kahwin daripada satu ni semudah kita membeli dan memakai baju.. Kemudian boleh tambah koleksi baju bila-bila kita berkenan..

Hakikatnya tak semudah itu kawan.. Banyak faktor yang perlu diambil kira sebelum bercita-cita untuk berkahwin lebih daripada seorang macam pelakon dan pelawak terkenal Salleh Yaacob tu..

Bukan senang nak memenuhi hati pasangan kita.. Disamping itu kena wujudkan hubungan yang baik dengan ahli keluarga dan sanak saudara pasangan kita.. Itu belum termasuk lagi memenuhi hati setiap anak yang lahir dalam perkahwinan kita..

Kalau tak mempunyai kekuatan dari segi psikologi.. boleh huru-hara dibuatnya.. Betul tak??

Ini semua cerita 10 tahun dahulu.. Masa tu bilangan kaum perempuan lebih ramai dari kaum lelaki.. Pada ketika itu kaum perempuan kononnya perlu bersaing untuk mendapatkan pasangan hidup..

Tetapi sekarang ni situasi sebaliknya pula yang berlaku.. Bilangan kaum lelaki pula yang melebihi bilangan kaum perempuan.. Walaupun bilangannya sekadar 106:100 tapi ada cerita menarik disebaliknya.. berdasarkan komen individu-individu tertentu.. nak tahu lebih lanjut kisahnya, anda boleh ayari laman web Berita Harian (Klik Di SIni)



Jadi nampak gayanya sekarang ni kaum perempuan pula boleh jual mahal.. Tambahan pula pada masa ini kaum perempuan lebih cemerlang dari segi pencapaian akademik berbanding kaum lelaki.. Kaum perempuan pada hari ini boleh buat satu senarai semak panjang sebelum memilih seorang lelaki untuk dijadikan pasangan hidup..

Fuh.. Nasib baiklah saya dah kahwin.. Dah terlepas dari persaingan untuk mendapatkan pasangan hidup.. Hehehe gurau jer..

Sebenarnya soal jodoh dan pertemuan di tangan tuhan.. Kita hanya mampu merancang tetapi tuhan yang menentukan segalanya..

Walaubagaimanapun kepada anda (kaum lelaki) yang masih bujang.. ambillah perkara ini sebagai satu cabaran positif.. Perbaikilah diri..  Banyakkan amal ibadah..Tingkatkan kecemerlangan diri supaya anda menjadi seorang yang berjaya.. Insya Allah anda akan dapat jodoh yang terbaik.. 

Sempena bulan Ramadhan ini.. marilah kita sama-sama memanfaatkan masa yang ada dengan sebaik-baiknya untuk kita sama-sama meningkatkan amal ibadah..

Jangan lupa Berpuasa di siang hari.. dan Berterawih di malam hari.. Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak.. Selamat berpuasa.. Semoga segala ibadah kita pada kali ini diterima oleh NYA,,



Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul
Read more...

Saturday, July 30, 2011

Tahniah kepada 13,000 GSTT yang berjaya diserap sebagai guru..

Tahniah diucapkan kepada 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) kerana diserap sebagai guru tetap untuk terus menabur khidmat bakti kepada anak bangsa sebagai seorang pendidik..

Kebanyakan GSTT ini sebenarnya ada kelulusan Ijazah.. Tapi mereka tidak mempunyai kelayakan Ikhtisas yang menjadi syarat utama untuk membolehkan mereka menjadi seorang guru tetap..

Walaubagaimanapun kebanyakan rakan-rakan GSTT yang saya kenali sememangnya pandai mengajar.. Syarat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan untuk menyerap mereka menjadi guru tetap setelah berkhidmat lebih daripada 2 tahun adalah wajar..

Bagi pandangan saya.. 2 tahun merupakan satu tempoh yang sesuai untuk seorang GSTT "menghayati' alam pekerjaan sebagai seorang guru.. Dalam tempoh tersebut banyak perkara yang dapat dipelajari oleh seorang GSTT seperti kemahiran P&P dalam kelas, pentadbiran dalam pendidikan, pengurusan pelajar dan sebagainya..

Semoga dengan perlantikan mereka sabagai guru tetap, akan dapat meningkatkan semangat mereka untuk bekerja dengan lebih bermotivasi... Secara tidak langsung diharapkan akan dapat membantu dalam memartabatkan sistem pendidikan di negara kita.. Amin..

Sebenarnya bukan senang nak jadi guru ni.. Banyak cabarannya.. Tugas sebagai guru memerlukan kita berhadapan dengan pelajar, ibu bapa, peralatan dan segenap lapisan masyarakat..

Ada masanya guru disanjung, ada masanya guru dicemuh.. Tugas guru zaman sekarang tak sama dengan tugas guru zaman dahulu.. Pada Zaman dahulu apabila guru merotan pelajar, ibu bapa boleh menerimanya sebagai satu hukuman yang "wajar" dikenakan kepada anak mereka..

Tapi pada zaman sekarang ni, semua guru perlu menggunakan pendekatan lain untuk memperbetulkan kesalahan pelajar-pelajar mereka.. Kalau tersilap langkah kita balik yang akan dipersalahkan, walaupun mungkin tindakan yang kita lakukan betul..  ;)

Sememangnya besar cabaran sebagai seorang guru.. Hanya mereka yang benar-benar sabar, ikhlas dan tabah sahaja yang sanggup menyahut cabaran ini..

Justeru itu, tindakan pihak kerajaan menyerap 13,000 GSTT sebagai guru tetap adalah wajar.. Kerana telah memberi peluang kerjaya ini kepada mereka yang berminat untuk menceburi bidang ini..


Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi 
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul
Read more...

7 NKRA untuk mengurangkan bebanan kos Sara Hidup Rakyat

Assalamualaikum dan SAlam Sejahtera..


Semalam semasa sedang lalu di sebuah kedai buku.. Saya tertarik membaca Tajuk Muka Hadapan Surat Khabar Berita Harian (Khamis, 28 Julai 2011) yang berbunyi "NKRA kos Sara Hidup".. 


Tiba-tiba tergerak hati saya untuk membeli surat Khabar tersebut.. dan membaca seluruh isi kandungannya sewaktu berada di rumah..


Sebenarnya saya nak tahu lebih lanjut.. Tentang Apa itu NKRA?? Mungkin ada sesetengah daripada kita baru pertama kali mendengar istilah ini..  NKRA ini sebenarnya sudah agak lama diperkenalkan oleh Kerajaan Malaysia iaitu kira-kira 2 tahun yang lalu..


NKRA merupakan panggilan singkatan bagi "Bidang Keberhasilan Utama Negara" .. Tujuan NKRA ini diperkenalkan adalah untuk mengkaji dan membuat penelitian mengenai apa yang dikehendaki rakyat dan yang perlu dilakukan kerajaan untuk kesejahteraan dan keselesaan rakyat Malaysia terutamnya dari segi faktor ekonomi.. 


Justeru itu, pihak kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri perlu merangka, menyediakan dan melaksanakan satu pelan penyelesaian bagi mengurangkan bebanan rakyat dan pengguna...


Untuk merealisasikan impian tersebut, sebelum ini pihak kerajaan telah memperkenalkan Enam NKRA iaitu: 
  1. memperluaskan akses pendidikan berkualiti dan berkemampuan; 
  2. mengurangkan kadar jenayah; 
  3. memerangi rasuah; 
  4. meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah; 
  5. memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman 
  6. menambah baik pengangkutan awam.
Berikutan keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu telah mewujudkan satu fenomena global mengenai kenaikan harga barang, terutamanya harga makanan. 


Kesan daripada fenomena ini, telah menyebabkan keadaan ekonomi rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah akan terjejas. Rentetan daripada fenomena ini, telah menyebabkan pihak kerajaan sedang merangka satu lagi NKRA.. Menjadikannya NKRA yang ke tujuh bertujuan membantu rakyat menangani permasalahan ini.. 


Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak..  satu pelan penyelesaian akan disediakan bagi mengurangkan beban rakyat dan pengguna., perlaksanaan NKRA ketujuh ini akan diketuai Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) dan kementerian berkaitan.


Justeru itu, marilah kita sama-sama nantikan apakah dia NKRA ketujuh yang dijangka akan diumumkan oleh perdana menteri semasa pembentangan budget  2012 yang dijangka akan diadakan pada bulan Oktober ini..


Dengar cerita banyak pihak dipanggil oleh kerjaan untuk memberi input bagi menghasilkan NKRA ke tujuh ini.. Antara pakar terbabit ialah pereka Pendrive, Pua Khein-Seng; Pengarah Urusan Penerbangan Malaysia (MAS), Tengku Datuk Seri Azmil Zahruddin; pemuzik, Amy Search; Presiden FOMCA, Datuk N Marimuthu; Ketua Pegawai Eksekutif Talent Corporation, Johan Mahmood Merican dan pemain skuash kebangsaan, Azlan Iskandar.


Tengok tu.. Pemuzik terkenal Amy Search pun turut dipanggil sama dalam menghasilkan NKRA ke tujuh ini.. Ialah setiap lapisan dalam masyarakat ada kisahnya yang tersendiri.. Hanya mereka yang berada dalam komuniti tersebut yang lebih arif  tentang permasalahan tersebut.. 


Jadi input yang diberikan oleh pelbagai lapisan masyarakat ini, diharapkan akan dapat mengupas semua permasalahan yang melibatkan keadaan ekonomi yang wujud dikalangan rakyat Malaysia.. 


Bagus strategi dan pendekatan ini.. Saya kira ianya merupakan satu langkah yang baik.. daripada pihak kerajaan kepada seluruh rakyat Malaysia..


Diharapkan NKRA ketujuh akan dapat memberi banyak manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia terutama golongan rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.. Amin..


P/s: Saya selaku rakyat Malaysia sentiasa menyokong usaha mana-mana pihak yang cuba untuk mengusahakan sesuatu perkara yang baik buat seluruh rakyat Malaysia..

Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi 
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul
Read more...

Sunday, July 24, 2011

Kanak-kanak zaman sekarang ini semakin cepat pandai membaca....

Kanak-kanak zaman sekarang ni dah tak serupa seperti kanak-kanak zaman dahulu.. Terutamanya zaman sebelum merdeka..

Pada Zaman dulu.. kalau ada kanak-kanak yang sudah pandai membaca sebelum berumur 5 tahun, boleh heboh satu Malaysia di buatnya.. Sebab pada ketika itu, kebanyakan ibu bapa tidak berpelajaran tinggi.. Ada diantara mereka bekerja sebagai pekebun, nelayan, petani,pesawah, peniaga dan sebagainya.. 

Ibu bapa yang berpendidikan tinggi pada ketika itu masih sedikit bilangannya.. Jadi mereka mengharapkan anak mereka menerima pendidikan semasa berada di sekolah.. Masa tu paling cepat kanak-kanak dihantar ke sekolah pun ketika berumur 5 tahun.. Jadi tidak hairanlah, kalau kanak-kanak pada ketika itu hanya mula pandai membaca sejak berumur 5 tahun..
Tapi zaman sekarang telah jauh berubah.. Kebanyakan ibu bapa pada hari ini rata-ratanya berpelajaran tinggi.. Walaupun tak berjaya menjejakkan kaki ke menara gading.. Tapi sekurang-kurangnya mereka mempunyai pendidikan sehingga peringkat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia)..

Justeru itu, kebanyakan pasangan suami isteri pada hari ini keluar bekerja.. Yelah pada hari ini kos sara hidup tinggi.. Nak merasa hidup selesa, isteri perlu juga keluar bekerja untuk menambahkan pendapatan keluarga.. 

Kesan daripada situasi ini..  kebanyakan kanak-kanak pada zaman sekarang telah dihantar ke pusat asuhan ("Sekolah") dalam usia yang terlalu muda.. Seawal umur 3 bulan dah mula pergi "Sekolah"..

Di sekolah kanak-kanak telah mula belajar sekurang-kurangnya ABC.. dan 1,2,3.. Jadi tak hairanlah kanak-kanak pada hari ini semakin cepat pandai membaca..



Kanak-kanak boleh membaca ketika berumur 17 bulan atau 1 tahun 5 bulan..



Kanak-kanak boleh membaca ketika berumur 13 bulan.. 1 Tahun 1 bulan..

Untuk menjadikan kanak-kanak pandai membaca macam dalam 2 video yang ditunjukkan di atas tentu ada teknik yang berkesan.. Teknik-teknik sudah pastinya di praktikkan lebih awal Di negara-negara Eropah yang sememangnya lebih "Advance" dari negara kita..

Walaubagaimanapun, di Malaysia juga kita tak jauh ketinggalan berbanding masyarakat di eropah.. Buktinya telah ada golongan-golongan cerdik pandai yang cuba membuat penyelidikan dan mengetengahkan teknik-teknik yang berkesan untuk membolehkan kanak-kanak dapat membaca dalam usia yang muda..

Nak tahu lebih lanjut boleh 'klik' pada banner di bawah..



Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
Dimanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul
Read more...

Saturday, July 23, 2011

Dah jumpa rakan setugas yang turut meminati permainan Catur..

Syukur alhamdulillah..

Pejam celik-pejam celik.. Minggu ini merupakan minggu ke 3 saya berada di Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam.. Setelah melapor diri pada 1 Julai 2011..

Dalam tempoh sebulan pertama ini, banyak perkara yang perlu saya pelajari di tempat baru disamping untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran kerja dan rakan sekerja yang baru..

Antara perancangan saya berada ditempat baru ini adalah untuk menceburkan diri semula dalam permainan catur yang telah saya tinggalkan hampir 7 tahun..

Kebetulan pula dekat politeknik ini ada menawarkan ko kurikulum kelab catur.. Jadi minggu pertama saya sampai ke sini, saya terus hubungi unit yang bertanggungjawab mengendalikan kursus kokurikulum, sekiranya masih ada kekosongan tenaga pengajar untuk mengendalikan kelab catur..

Sebaik sahaja saya bertanyakan hal tersebut, pegawai sukan dan kokurikulum terus mempelawa saya untuk mengendalikan kelab tersebut.. Syukur alhamdulillah.. Harap-harap tercapailah impian saya untuk aktif bermain catur semula..

Di Politeknik ini.. selain saya ada lagi seorang pensyarah yang turut meminati permainan ini.. Nama beliau tersebut Cik Izzati.. Cik Izzati ni orangnya cantik, manis dan baik hati.. Sebelum ini beliau yang mengendalikan kelab catur ini.. Tapi memberi peluang kepada saya sekiranya saya berminat untuk mengendalikan kelab ini..

Cik Izzati ini sebenarnya pernah mewakili UPSI ke beberapa pertandingan catur sewaktu belajar di sana suatu ketika dahulu.. Kiranya boleh tahan jugalah Cik Izzati ni.. Jadi berdasarkan pengalaman beliau dalam bidang ini, telah membantu beliau mengendalikan kelab catur ini pada semester lepas dengan jayanya..

Jadi ada geng lah saya dekat sini.. Kalau ada apa-apa tournement yang melibatkan kumpulan sekurang-kurangnya saya dah ada dua orang dalam satu pasukan.. Tinggal cari lagi 2-3 orang untuk melengkapkan pasukan..

Mana nak cari tu? Apa lagi.. Cari dikalangan ahli kelab catur yang berpotensi untuk diketengahkan... Itulah gunanya ada kelab catur.. hehehe.. Selain melaksanakan proses P&P, kita juga boleh menganjurkan atau menyertai pertandingan catur di peringkat luar...

Itu semua baru angan-angan dan perancangan.. Secata realitinya belum tahu lagi bagaimana perlaksanaannya.. Harap-harap semuanya dapat berjalan dengan lancar.. Amin..


Admin blog
http://sembanghari2.blogspot.com/
http://discount-hari2.blogspot.com/

Anda Juga Mungkin Meminati:
Apa akan terjadi jika laman Web Facebook ditutup
Doa Buat Rakan-Rakan Blogger
imanakah tempat terbaik untuk membuat Pelaburan
Tips menjana pendapatan dengan Nuffnang
Pemasaran Internet Di Portal Ebay.com dan Lelong.com.my
Readers Digest nak Bagi RM200,000
Kenali Zamri Nanyan Dan Patric Chan
Perbaiki Keadaan Ekonomi Semasa
Gambar Terkini Pak Ya Home Stay
Jualan Murah Baby land Cloth Diapers
Koleksi Bra Untuk Ibu-Ibu Yang Menyusukan Bayi
Bengkung Moden Dan Set Bertungku Untuk Ibu Lepas Bersalin
Al-Quran Istimewa (15 Dalam 1)
Al-Quran Terjemahan Perkataan + Asbabun Nuzul
Read more...

Blog Sembang Hari2 di Facebook

Dapatkan Artikel Percuma melalui Email

Arkib Blog Sembang Hari2..