Saturday, January 23, 2010

Ini Haikal punya kerja..

"Ayah nak Buis", "Ayah pak Ball", "Ayah Tan Chi", "Ayah Cucun", "Ayah Buis Gaya","Ayah nak nok", "Ayah nak Jem", "Ayah Dang Dup", "Ayah nen cik", "Ayah nak Di"... Itulah antara beberapa kata-kata yang sering keluar dari mulut anak sulung saya yang berusia 2 tahun 1 bulan.. Adakalanya saya dan isteri pun tak faham apa yang dimaksudkan..

Adakah anda dapat menangkap maksud-maksud perkataan-perkataan tersebut? Kalau boleh anda memang handal.. Tapi banyak lagi "puzzle" untuk meneka kata-kata anak saya.. Cukuplah saya terangkan 10 "puzzle" ini.

1. (tu) "Ayah nak buis" bermaksud ayah nak tulis/lukis
- Biasanya bila ternampak saya atau isteri pegang kertas/pen/sedang menulis/sedang buat kerja dekat Laptop.. Apa kena mengena buat kerja dekat laptop dengan melukis/menulis? Nak tahu lihat hasil kerja di bawah..



Hasil Kerja Haikal

Apa yang dilukis pun saya tidak tau. Tapi yang pasti terlalu abstrak untuk ditafsir hehehe..

2. (Due) "Ayah pak ball" bermaksud Ayah sepak bola.. Anak saya dah meminati bola sepak sejak dia belum boleh berjalan lagi.. Siapa yang ajar ni? Ayah dia hehehe.. Tak percaya tengok video dekat bawah ni:


Haikal belajar main bola

3. (Ge) "Ayah tan chi" bermaksud "Ayah makan nasi"..

4. (pats) "Ayah buis gaya" bermaksud "Ayah lukis Ultraman Gaiya"..

5. (me) "Ayah cucun" bermaksud "Ayah susun pin bowling"

6. (nam) "Ayah, ekal nak ngok" bermaksud "Ayah nak tengok TV/DVD"

7. (jos) "Ayah nak jem" bermaksud "Ayah nak main game komputer"

8. (pans) "Ayah dang dup" bermaksud "Ayah udang hidup"
-Biasanya masa pergi pasar

9. (lans) "Ayah nen cik" bermaksud "Ayah nak minum susu botol kecil"

10. (Los) "Ayah nak di" bermaksud "Ayah nak mandi"


Gambar terbaru Haikal bersama atuk yang mempunyai tarikh lahir yang sama cuma tahun jer yang berbeza




Gambar terbaru Haikal bersama Adam yang baru berumur 1 bulan


Insya-Allah, lepas dapat adik ni, Haikal akan semakin pandai bercakap. Itulah sahaja perkongsian saya berkenaan perkataan-perkataan baru dari anak saya.. Anda pun tentu mempunyai pengalaman yang sama seperti saya.. Miss Communication dengan baby hehehe.. Jumpa lagi di lain kali..











Read more...

Kuching-Sibu-Mukah-Bintulu-Miri-Kota Kinabalu

Salam satu Malaysia kepada semua pembaca blog ini. Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera dan ceria-ceria selalu.

Perkongsian saya kepada anda semua pada kali ini adalah berkaitan dengan salah satu impian saya sepanjang menjejakkan kaki ke bumi Mukah ini, iaitu ronda-ronda Sarawak. Seperti yang pernah saya ceritakan pada post sebelum ini, Mukah merupakan satu tempat yang lokasinya terletak di tengah-tengah negeri Sarawak.


Peta negeri Sarawak

Mukah sebenarnya berpotensi untuk menjadi "Center Point" bagi negeri Sarawak. Tetapi dengan satu syarat, iaitu perhubungan utama seperti jalan raya di antara Mukah dengan bandar-bandar besar perlu diperbaiki.






Jalan utama: Dari Simpang Selangau ke Simpang Balingian

Jalan ini merupakan laluan utama yang menjadi satu cabaran terbesar bagi pengguna-pengguna kenderaan untuk pergi atau balik dari Mukah ke bandar-bandar utama di Sarawak. Jalan ini sepanjang 80 KM bermula dari Simpang Balingian ke Simpang Selangau. Secara puratanya setiap pengguna jalan ini akan mengambil masa kira-kira 2-3 jam semasa melalui jalan ini.

Pengguna jalan ini terdiri daripada pelbagai jenis kenderaan seperti kereta, motor, bas, lori, motorsikal yang sememangnya lumrah sebagai pengguna di setiap jalan raya. Tetapi jalan ini juga turut digunakan oleh lori arang batu, trailer dan lori kayu balak yang ada kalanya membawa lebihan muatan.

Ini menjadi antara faktor-faktor yang menyebabkan jalan ini sentiasa rosak disamping keadaan muka bumi dan pembinaan jalan yang tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan (berdasarkan maklumat orang-orang yang tahu berkenaan struktur pembinaan jalan raya)


Jalan ini merupakan satu-satunya laluan darat buat masa ini yang menghubungkan Mukah ke bandar-bandar besar seperti Sibu, Bintulu, Sarikei, Miri, Kuching dan lain-lain tempat di Sarawak. Setakat ini saya telah sampai ke Sibu, Bintulu, Sarikei dan Kuching melalui jalan darat. Walaupun ianya agak memenatkan, tetapi kita akan merasai suatu kepuasan bila dapat sampai ke bandar-bandar besar ini melalui jalan darat berbanding pengangkutan alternatif lain seperti bot dan kapal terbang.





Walau bagaimana teruk pun jalan diantara simpang Selangau dan Balingian ini, saya masih lagi nekad untuk mencapai salah satu misi saya berada di bumi Borneo ini iaitu memandu kereta dari Mukah ke Kota Kinabalu. Perjalanan tersebut akan mengambil masa kira-kira 13 jam (anggaran). Ianya akan melalui beberapa bandar besar seperti Mukah-Bintulu (3-4jam), Bintulu-Miri(2 jam), Miri-Brunei (3 jam), Brunei-Kota Kinabalu (4-6 jam).






Walaupun anggaran masa perjalanan yang lebih kurang 13 jam, tetapi anda pasti akan mengambil masa 2 hari perjalan dari Mukah ke Kota Kinabalu seperti yang dilakukan oleh rakan saya baru-baru ini. Sebabnya, tentulah anda nak berjalan-jalan di Bintulu, Miri, Brunei (sudah pasti)..hehehe.. Perancangan saya sebelum berpindah ke semenanjung ialah  membawa kereta dan keluarga saya untuk menjejakkan kaki di negara Brunei dan Kota Kinabalu. ;)

Setakat ini perjalanan paling jauh dengan menaiki kereta yang pernah saya lakukan adalah dari Mukah ke Kuching yang dilaksanakan pada bulan Disember 2008.. Pada bulan Disember 2009?

Pada bulan Disember 2009 saya menyambut kelahiran anak ke 2 ;). Insya Allah perjalanan dari Mukah ke Kota Kinabalu akan kami lakukan pada Disember 2010.

Berbalik kepada perjalanan dari Mukah ke Kuching. Perjalanan tersebut sepatutnya mengambil masa kira-kira 10 jam.. Tetapi kami mengambil masa satu hari setengah perjalanan untuk sampai ke destinasi dengan mengambil kira masa yang digunakan untuk berjalan-jalan di Bandar Sibu dan Sarikei hehehe.. ;)





Setakat ini sahaja perkongsian saya pada kali ini. Bagi anda yang belum pernah menjejakkan kaki ke tempat-tempat di Borneo, dan ada perancangan untuk datang ke sini saya mengalu-alukan kedatangan anda ke sini. Sebelum anda merancang untuk bercuti di mana-mana tempat di kepulauan borneo ini, saya cadangkan sebaik-baiknya anda melayari laman-laman web penerbangan terlebih dahulu.

Anda boleh layari laman web MAS (klik di sini) atau laman web Air Asia (klik disini) untuk menyemak harga-harga tiket semasa. Ada kalanya MAS dan AirAsia ada membuat offer sehingga RM10.00 untuk satu penebangan (Harga tidak termasuk tax dan lain-lain service).. Jadi sekiranya ada rezeki, mungkin anda dapat sampai ke mana-mana tempat di Borneo dengan tambang pergi balik termasuk tax sekitar RM200.00. (kira murah tu)

Sekiranya anda berminat untuk datang ke Mukah, saya sarankan anda datang pada hujung bulan April. Pada masa tersebut masyarakat Mukah menyambut satu pesta yang dipanggil Pesta Kaul. Ingin mengetahui apa itu Pesta Kaul? Tunggu pada Post yang akan datang.

Terima kasih kerana membaca. Jumpa lagi pada masa akan datang..



Read more...

Blog Sembang Hari2 di Facebook

Dapatkan Artikel Percuma melalui Email

Arkib Blog Sembang Hari2..