Saturday, January 23, 2010

Ini Haikal punya kerja..

kali Sembang2

"Ayah nak Buis", "Ayah pak Ball", "Ayah Tan Chi", "Ayah Cucun", "Ayah Buis Gaya","Ayah nak nok", "Ayah nak Jem", "Ayah Dang Dup", "Ayah nen cik", "Ayah nak Di"... Itulah antara beberapa kata-kata yang sering keluar dari mulut anak sulung saya yang berusia 2 tahun 1 bulan.. Adakalanya saya dan isteri pun tak faham apa yang dimaksudkan..

Adakah anda dapat menangkap maksud-maksud perkataan-perkataan tersebut? Kalau boleh anda memang handal.. Tapi banyak lagi "puzzle" untuk meneka kata-kata anak saya.. Cukuplah saya terangkan 10 "puzzle" ini.

1. (tu) "Ayah nak buis" bermaksud ayah nak tulis/lukis
- Biasanya bila ternampak saya atau isteri pegang kertas/pen/sedang menulis/sedang buat kerja dekat Laptop.. Apa kena mengena buat kerja dekat laptop dengan melukis/menulis? Nak tahu lihat hasil kerja di bawah..



Hasil Kerja Haikal

Apa yang dilukis pun saya tidak tau. Tapi yang pasti terlalu abstrak untuk ditafsir hehehe..

2. (Due) "Ayah pak ball" bermaksud Ayah sepak bola.. Anak saya dah meminati bola sepak sejak dia belum boleh berjalan lagi.. Siapa yang ajar ni? Ayah dia hehehe.. Tak percaya tengok video dekat bawah ni:


Haikal belajar main bola

3. (Ge) "Ayah tan chi" bermaksud "Ayah makan nasi"..

4. (pats) "Ayah buis gaya" bermaksud "Ayah lukis Ultraman Gaiya"..

5. (me) "Ayah cucun" bermaksud "Ayah susun pin bowling"

6. (nam) "Ayah, ekal nak ngok" bermaksud "Ayah nak tengok TV/DVD"

7. (jos) "Ayah nak jem" bermaksud "Ayah nak main game komputer"

8. (pans) "Ayah dang dup" bermaksud "Ayah udang hidup"
-Biasanya masa pergi pasar

9. (lans) "Ayah nen cik" bermaksud "Ayah nak minum susu botol kecil"

10. (Los) "Ayah nak di" bermaksud "Ayah nak mandi"


Gambar terbaru Haikal bersama atuk yang mempunyai tarikh lahir yang sama cuma tahun jer yang berbeza




Gambar terbaru Haikal bersama Adam yang baru berumur 1 bulan


Insya-Allah, lepas dapat adik ni, Haikal akan semakin pandai bercakap. Itulah sahaja perkongsian saya berkenaan perkataan-perkataan baru dari anak saya.. Anda pun tentu mempunyai pengalaman yang sama seperti saya.. Miss Communication dengan baby hehehe.. Jumpa lagi di lain kali..










No comments:

Post a Comment

Blog Sembang Hari2 di Facebook

Dapatkan Artikel Percuma melalui Email

Arkib Blog Sembang Hari2..