Monday, May 7, 2012

Info tentang Pelaburan emas yang kita patut tahu..

kali Sembang2

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.. 


Pada kali ini saya ingin berkongsi sedikit info tentang pelaburan emas.. Kita semua sedia maklum emas merupakan logam paling berharga selain daripada perak.. Bila sebut pasal emas, kita akan membayangkan satu logam yang berkilau dan ianya melambangkan kemewahan.. Salah satu sebab kenapa ramai orang kaya sangat suka membeli dan memuat simpanan emas terutama emas fizikal adalah kerana tahap kecairannya yang sangat baik. 

Tidak seperti hartanah, emas mempunyai kecairan yang baik untuk mendapatkan tunai sekiranya keperluan benar-benar mendesak. Sama ada menjualnya atau untuk tujuan pajakan. 

Tambahan lagi simpanan dalam bentuk emas fizikal juga biasanya membuatkan pemiliknya mungkin berfikir lebih daripada sekali untuk menggunakannya sebab ianya tidaklah secair simpanan tunai yang boleh digunakan bila-bila masa.

Ini kerana simpanan dalam bentuk wang tunai sangat mudah diterima untuk urusniaga. Jadi dengan simpan emas sebagai simpanan, ianya jauh lebih selamat untuk kekal sebagai simpanan milik anda. 

Yang menariknya lebih lama anda simpan dan miliki emas fizikal itu, bermakna ianya semakin menguntungkan pemiliknya! Sebab harga emas naik tahun demi tahun.

Tambahan lagi ianya diterima di seluruh dunia. Inilah uniknya emas, tidak seperti matawang yang dikeluarkan oleh setiap negara, ianya diterima dan diiktiraf sebagai sesuatu yang berharga dan bernilai oleh semua orang di seluruh dunia dan sepanjang masa.

Bayangkan ketika zaman pemerintahan Jepun (1942-1945) suatu ketika dahulu, wang kertas pokok pisang tidak lagi punyai nilai selepas Jepun tewas dalam perang dunia kedua kepada pihak British di Tanah Melayu. 

Tapi emas yang disimpan dari zaman tersebut tetap masih bernilai dan diterima sebagai sesuatu yang berharga sehingga ke hari ini. 

Selain itu, emas juga tahan lasak, senang dibawa dan boleh disimpan di mana-mana sahaja serta tetap bernilai walaupun dalam bentuk pasir. Itulah antara kelebihan beli dan simpan emas. Ianya merupakan satu pelaburan yang sangat menguntungkan.. Dengan pelaburan emas anda boleh mendapat keuntungan purata lebih 20% setahun sejak 5 tahun kebelakangan ini.


Kenapa harga emas terus melonjak naik dengan pantas dan mampu memberi pulangan keuntungan purata melebihi 20% hingga 45% setahun?? 

Kenaikan ini berlaku terutama sekali selepas krisis subprime di Amerika Syarikat dan ekonomi dunia sejak tahun 2007/08.

Bayangkan dengan pulangan purata 20% setahun, jika anda ada RM1,000 dan tukarnya dengan beli emas setahun kemudian harganya dah jadi RM1,200. 

Kalau RM10,000 dah dapat extra RM2,000 senang sahajakan. 

Mana nak cari pulangan pelaburan macam ni kan? 


Tapi anda juga boleh mengalami kerugian jika anda tersilap langkah dalam memilih pelaburan emas ni. 

Sebab tu sebelum melabur dengan emas saya cadangkan rujuk dulu rahsia para pelabur emas menjana keuntungan dengan cara yang betul melalui laman web berikut :-


Selain daripada itu, emas adalah pelaburan dengan risiko yang sangat rendah. Ianya juga bebas dari cukai keuntungan (gain tax) dan sebarang kos pengurusan. Lebih menarik lagi ianya kalis inflasi. Ini bermakna, nilainya tidak jatuh jika dibandingkan dengan nilai matawang semasa.

Sekiranya kita lihat, pada sekitar tahun 80-an, nilai 50 sen masih besar nilainya. Dengan duit sebanyak itu kita masih boleh dapatkan sebungkus nasi lemak, minuman dan gula-gula 10 sen 5 biji. Tapi hari ini 50 sen dah tak dapat beli nasi lemak lagi, bahkan beli gula-gula pun mungkin dapat 3 biji sahaja. 

Inilah yang dikatakan inflasi. Harga barangan jadi semakin mahal. 

Berbeza dengan emas, harganya setiap tahun sentiasa naik dan risikonya sangat rendah jika kita tahu bagaimana nak laburkannya dan kaut keuntungan dengan betul. Sebenarnya apa yang saya kongsikan ini, saya dapat daripada laman web berikut ;

RahsiaPelaburEmas.com

Jadi jika nak tahu dengan lebih lanjut, boleh baca sendiri la yer …Info di laman web tersebut sangat bagus untuk pengetahuan pelaburan anda.

No comments:

Post a Comment

Blog Sembang Hari2 di Facebook

Dapatkan Artikel Percuma melalui Email

Arkib Blog Sembang Hari2..